Vaihtovuosi Classic- vai Select-ohjelmalla?

Vaihtovuosi Classic- vai Select-ohjelmalla? Katso selkeät erot, hinnat ja mitä kannattaa huomioida ennen päätöstä

Image by Pavel Danilyuk on Pexels

Classic vs Select

Yksi asia mikä hämmentää monia vaihtoon lähteviä on Classic- ja Select-ohjelmien ero. Vaihtojärjestöjen sivuilla niitä selitetään usein hieman eri tavoin, eikä asiaa helpota se, että eri järjestöt käyttävät omia nimityksiään. Monella on sellainen käsitys, että Select = parempi mutta paljon kalliimpi.

Kumpikaan ei kuitenkaan automaattisesti ole “parempi”, vaan se riippuu aika paljon siitä, millaista vaihtovuotta itse haluaa.

Mitä Classic tarkoittaa?

Classic on se perinteinen vaihtariohjelma, jossa et itse valitse tarkkaa koulua tai host perhettä, ja sijoituksesi on siellä, mistä host perhe löytyy.

Ohjelman perusajatus on kulttuurivaihto, ja sen tarkoituksena on tutustua paikalliseen arkeen, kouluun ja elämäntapaan sekä sopeutua siihen ympäristöön, johon sijoitus osuu.

Classic on yleensä selvästi halvempi vaihtoehto kuin Select, ja siinä on ehkä enemmän sitä perinteistä vaihtarikokemuksen fiilistä, kun et oikeasti tiedä etukäteen mihin päädyt.

Monet järjestöt tarjoaa kuitenkin erilaisia lisätoiveita myös Classic-ohjelmaan. Joissain voi esimerkiksi toivoa tiettyä aluetta, lämpimämpää ilmastoa tai pienempää/keskikokoista kaupunkia lisämaksusta. Mulla on eri järjestöjen Amerikan lisätoiveista ja hinnoista erillinen vertailu täällä: USA lisätoiveiden hintavertailu

Entä Select?

Selectissä taas pystyy yleensä vaikuttamaan enemmän siihen, minne menee. Pääset valitsemaan esimerkiksi tietyn koulun, harrastuksen, tai kaupungin.

Toisin kuin Classic-ohjelmassa, Select-vaihdossa maksetaan yleensä koulupaikasta ja korvaus isäntäperheelle. Tämän vuoksi ohjelman hinta on usein huomattavasti korkeampi.

Select on hyvä vaihtoehto esimerkiksi silloin, jos tietty koulu, urheiluohjelma, harrastus tai sijainti on itselle erityisen tärkeä.

Onko Select sitten automaattisesti parempi?

Mun mielestä ei.

Monilla on ihan täydellinen vaihtovuosi Classic-ohjelmassa, vaikka sijoitus tulisikin paikkaan jota ei olisi itse koskaan valinnut.

Jos pystyy suhtautumaan vaihtoon avoimesti ja ajattelee että kokemus rakentuu enemmän ihmisistä ja arjesta kuin tietystä osavaltiosta, Classic voi olla tosi hyvä vaihtoehto.

Mutta jos tietty sijainti, koulu tai harrastus on itselle todella tärkeä, silloin Select voi olla sen hinnan arvoinen.

Hintojen ero on aika iso

Classic ja Select -ohjelmien välillä voi olla useiden tuhansien eurojen ero, joten monille raha vaikuttaa päätökseen aika paljon.

Sen takia kannattaa oikeasti miettiä, kuinka tärkeää juuri tietyn alueen tai koulun valitseminen itselle on.

Kumpi sitten kannattaa valita?

Vaihtovuosi Classic- vai Select-ohjelmalla? Riippuu täysin ihmisestä.

Kumpikaan vaihtoehto ei takaa täydellistä vuotta tai pilaa sitä. Lopulta suurin osa kokemuksesta rakentuu kuitenkin siitä, miten itse lähtee mukaan uuteen ympäristöön.